Kreativ marknadsföring online

Är det internet som är din bas för din verksamhet? Då har du förmodligen full koll på hur du på bästa sätt marknadsför dig genom e-postutskick, Facebook, Twitter och genom att optimera din sajt för sökmotorerna, men det finns fler sätt än så att marknadsföra sin e-butik på – det hela handlar om att hänga med i utvecklingen och vara kreativ.

Skapat en webbutik och nu vill börja marknadsföra dig på riktigt? Då finns det en rad olika sätt man kan göra detta på. De mest traditionella marknadsföringsknepen som flitigt används online är att skicka e-postutskick med nyhetsbrev eller posta reklam på Facebook eller Twitter samtidigt som man sökoptimerar sin sajt så den är välkomnande både ur kundens och ur sökmotorernas ögon. Men det finns fler sätt än så att marknadsföra sig på och synas på nätet – och det gäller att hoppa på tåget. Något som tidningen Internetworld tipsar om är bland annat att marknadsföra sig genom det allra senaste sättet som börjar få rejält fäste nu: personliga videos.

Marknadsföring med video

En trend för det senaste året har varit att allt fler webbutiker fått upp ögonen för video. Med film på nätet kan man göra filmsnuttar om sina produkter och sedan lägga dessa på Youtube för alla att hitta. Men varför gör man detta? Sanningen är att en video kan ge mervärde för kunden då denne får chans att se produkten mer live och får en chans att skapa sig en bättre uppfattning – plus att när man laddar upp en video på Youtube så får man tillgång till en bred publik, Youtube är trots allt känd för att vara den näst största sökmotorn efter Google. Men se till att din video är i bra kvalitet innan du laddar upp dem, annars får du nog motsatt effekt. Tänk därför på att ha bra ljud och ljus plus att det kan vara en god idé att ha med en människa med i videon, och med fördel en person som är med i webbutiksteamet för enligt statistiken är det filmer med människor i som får flest klick. Men varför ska det vara någon i teamet? Kunder gillar att skapa sig en relation med personerna bakom en onlineshop och därför kan detta vara ett bra sätt att skapa det bandet – vem vill inte veta vem mannen är bakom kulissen?