Smartphones förändrar mediebyråns arbete

Marknadsföringen förändras ständigt i våra dagar, och det är nästan alltid den tekniska utvecklingen som gör att nya sätt att marknadsföra sitt företag och sina produkter ser dagens ljus. Idag blir allt mer marknadsföring digital, och flyttar in i konsumenternas mobiltelefoner.

En klassisk sanning inom marknadsföring är att en stor del av de pengar som läggs ned är bortkastade, men att det inte går att veta vad som verkligen är det. Idag, när en stor del av marknadsföringen är digital, går det att mäta och se exakt vad som fungerar. Det går också, utifrån användarnas angivna intressen och surfhistorik m.m. att enbart visa annonser som upplevs som relevanta. I och med att vi ständigt har våra telefoner nära till hands är det en ypperlig kanal från

I och med att vi är inloggade på olika appar i våra smartphones, och samtidigt är inloggade på samma tjänster på våra datorer, får företagen information om vilka sidor vi är inne på, vad vi gillar etc. Denna information används för att ge oss skräddarsydd reklam, som upplevs som mindre störande än exempelvis en klassisk radiojingel mitt i ett podcastavsnitt.

Millstone Group är en mediebyrå i Stockholm som bl.a. hjälper sina kunder med annonsering i sociala medier. Man arbetar också mycket med mätning och uppföljning, för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar. För att illustrera den gamla sanningen om att en stor del av marknadsföringen är bortkastad, men att det går att se vad som inte är det tack vare internet, har man gjort följande film:

Reklam på Instagram

Vi kan ta marknadsföring på Instagram som exempel. För inte så länge sedan fanns det inga annonser på denna plattform, vilket många användare uppskattade. Däremot förekom det att influencers, som t.ex. Blondinbella, gjorde smygreklam av olika slag och fälldes av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för detta.

Efter det att Facebook köpte Instagram 2012, vilket man kan läsa om här, misstänkte många att annonser skulle göra entré också på fotoplattformen. Och de fick rätt, även om det dröjde några år.  I våra instagramflöden visas annonser för webbutiker som vi har besökt när vi är inloggade på Facebook, och också från andra företag som tror att vi, med vår profil, kan vara intresserade av deras produkter. Sedan slutet av förra året kan vi också köpa sakerna direkt från bilderna i annonserna, vilket Dagens Media skriver om.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *